fredag den 16. januar 2015

Genbrug og naturmaterialer i smykkefremstilling

I går havde jeg Tamara Lara Furrer på besøg i mit værksted. Hun fortalte om sin passion, både for at male, men også for økologi og bærdygtighed og at hun har skabt en webside om genbrug, naturlig kost og selvforsyning. ditogmit.dk

Bagefter kiggede jeg i mit billedarkiv for at finde smykker, som jeg i tidens løb har lavet af netop brugte ting, som var kasseret og på vej ud.

 Jeg har altid været glad for at bruge naturens materialer og netop kontrasten mellem en usleben strandsten eller uvasket træ og 24 karat finguld har altid været fascinerende. Hermed kan jeg også udtrykke at jeg har stor respekt for naturen og dens komplekse sammenhæng.


Her kommer nogle billeder, som er lavet med genbrugsmaterialer:


Det er potteskår i en sølvfatning. Desværre er det det eneste billede jeg fandt. Jeg har lavet nogle smykker med skår af  den gamle "blå Olga".
Her er et gammelt elfenben armbånd, som ikke kunne repareres og blev til et vedhæng med sølv og 24 kt. guld.
Det er et halssmykke med kork, som blev brugt af fiskerne til at sætte ålekroge i, nu med bladguld belagt ;-) 
Denne røde stump er fra en rulle buskryddertråd, som har en dejlig farve, især sammen med ren guld!
Det er de sorte klavertangenter fra et kasseret klaver. Det er ibenholt og jeg kan godt lide at man stadigvæk kan se den oprindelige form. I det ene vedhæng ligger plader med emalje maleri og stenen er en Mandaringranat og den anden er med rød farvet hestehår og en Chrysopras og 24 kt. guld.

Her har jeg også brugt dele af et klaver til en skulptur. Sildene er af kobber med hvid emalje og grafit, som er brændt ned i emaljen.





Halssmykket er lavet af chatoner fra et gammel kortspil. 

De er lavet af elfenben som er farvet og helt sikkert alt for gode til at smide ud.

Her er chatonerne brugt til øresmykkerne.

Her er billederne, som jeg fandt med naturmaterialer:



Det er en broche med glas fra stranden og en koral og sølv.


Anderledes vielsesringe med glas fra stranden lagt ned i ossa sepia (blæksprutte) støbt ringe.

Her er rigtigt mange sølvskiver  sammen med glas fra stranden.






Strandglas i ringene
Mange strandglas er bundet på vævet kobber og træet er også fra stranden.

"Prinsessen på Ærten" en Aventurin er ærten under madrasser af strandsten.
Broche med svanefjer, opal i guldfatning

Hestehår er farvet rødt og sat i halssmykke med emalje og guld.


Det er en usleben hvid strandsten i guldfatning.

Det er en sort usleben strandsten i guldfatning på en sølvring.




Det er bare et udvasket stump træ fra stranden med en opal i guldfatning som broche.
Her er kobber sammen med sølv, 24 kt. guld og søgræs.
Strandsten med graveret sølv. 
Smykkerne er lavet af det som sidder i krabbekløerne, med 24 kt. guld, rubiner og sølv.

1 kommentar: