søndag den 10. april 2016

How to make a book ...

slår jeg op på You Tube, for at se, hvordan man syer en bog sammen. Først havde jeg den ide at lave postkort, med mine sommerfugle som motiv, til farvelægning.




Men det kunne også være sjov at lave en hel malebog med motiver af emaljemalerier som inspiration ... og jeg var også bare nysgerrig, for at se, hvordan man laver en bog. Jeg fandt en video https://youtu.be/4dZAf7fhW88 , så dejligt at se på, og at høre på, på trods at jeg ikke forstår italiensk. Det er meditativ at se på, hvordan han syer side om side, med nærvær og ro, der bliver ikke spolet frem, man ser solide redskaber og god papir.
Han presser de foldede sider sammen og saver en par millimeter ned i foldningen og så er der huller, genialt :-) https://youtu.be/fCVq6StJ9o4



Jeg har spændt siderne ind i høvlebænken.




En lille væveramme kan bruges til at spænde den lodrette tråd. Man kan sy flere bøger sammen på en gang og skille dem fra hinanden bagefter for at udnytte den lodrette tråd.



Bøgerne har ikke nogen ryg og hård omslag. Det er meningen at man kan, hvis man vil, tage siderne ud og bruge som postkort eller sætte dem i ramme. Jeg har limet den lodrette tråd på omslagsiderne.

Her kan man se syningen og te-kande vedhæng med emaljemaling. I bogen kan du se sommerfuglen som er Ørsteds prisen fra 2014. Du kan læse mere here om Ørsteds prisen.

Papiret er købt som stor tegne ark, revet og ikke klippet



Ketty, som har lejet sig ind i mit værksted for at tegne og male, har tegnet rankerne til bogen og blomsterne på mine sommerfugle og knapper.










  












Siderne fra bogen . 

Bogen kan købes færdig på værkstedet for 200 kr..
 Ved saxo.com
, kan man købe den som pdf fil til udprintning, hvor jeg vil anbefale at printe på lidt tykkere papir eller tegnepapir. Det er utrolig hvad printeren kan klare, selv vores tykke papir, som er revet og ikke klippet.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar